Prima pagină » Servicii » PARODONTOLOGIE – Bolile parodontale

PARODONTOLOGIE – Bolile parodontale

PARODONTOLOGIE – Bolile parodontale sunt infecții bacteriene (microbiene) care afectează și distrug țesuturile care înconjoară și susțin dinții (parodonțiul). Țesuturile în cauză sunt gingia, fibrele de atașament (ligament sau parodontal) și osul care susține dinții.

Bolile parodontale sunt o problemă majoră de sănătate publică. Ele reprezintă, odată cu cariile dinților, principalele afecțiuni ale cavității bucale.

Aceste patologii se numesc gingivită dacă se referă la gingie și parodontită doar dacă sunt afectate țesuturile subiacente – în special osul alveolar.

Ce sunt bolile parodontale?

Bolile parodontale sunt infecții bacteriene (microbiene) care afectează și distrug țesuturile care înconjoară și susțin dinții (parodonțiul).

PARODONTOLOGIE

Placa dentară care conține bacterii este cauza bolilor parodontale. Dacă placa nu este îndepărtată, aceasta se întărește și formează tartru. Acest lucru poate fi îndepărtat numai prin detartraj.

Când tartrul și placa dentară se infiltrează sub gingii, pe rădăcinile dinților, formează spații numite buzunare. Periuța de dinți nu pătrunde sub gingie. Boala parodontală este probabil să se dezvolte. Gingiile sunt iritate, inflamate; Țesuturile care susțin dinții pot fi distruse. Odată cu evoluția bolii, buzunarele se adâncesc, gingiile și osul sunt distruse. Dinții pot deveni mobili si cad. Mecanismele de apărare imună intervin pentru eliminarea bacteriilor. În unele cazuri, acestea contribuie la distrugerea parodontală.

Dezvoltarea și evoluția bolii variază în funcție de:

– Sensibilitatea fiecăreia la bacteriile patogene, reglementată de eficacitatea mecanismelor sale de apărare și de prezența anumitor patologii sistemice (în special diabetul zaharat) sau medicamente.

– Factorii de risc, cum ar fi tutunul.

– Stresul poate scădea abilitățile de apărare împotriva bacteriilor.

– Factori agravanți, cum ar fi cariile, restaurările protetice inadecvate, malpozițiile dentare, efectuarea tratamentului ortodontic care reprezintă factori de retenție a plăcii.

Aplicarea unui gel de antibiotice într-un buzunar parodontal asociat cu un tratament cu detartraj. Reține aspectul sănătos al gingiei și închiderea diastemei.

Inflamarea gingiilor poate fi foarte marcată, asociată cu sângerare spontană. Prima sesiune de îngrijire duce la reducerea inflamației și a sângerărilor.

Rădăcina retrasa la cei doi incisivi centrali. 15 zile după chirurgie: repoziționare coronală.

Sector edentat pentru care osul trebuie reconstruit înainte de plasarea implanturilor dentare. Chirurgia reconstructivă va fi efectuată folosind o membrană de regenerare care va restabili volumul osos.

Recesiuni gingivale marcate asociate cu periatul traumatic. Suprapunerea rădăcinilor după o intervenție muco-gingivală.

Pacient fumător. Gingia este afectată. Prezența coloranților din cauza fumatului. Boala parodontala determină deplasarea dentară în special la nivelul incisivilor maxilari.

Consultația în parodontologie

Consultația parodontală include:

• Semne clinice care motivează consultarea
  • Examen medical
  • Un examen clinic adecvat pentru a evalua:

– Starea gingiei: inflamație, sângerare, recesiune (retragere), prezență de puroi.

– Starea dinților: carii, malpoziții, mobilități, coroane necorespunzătoare

– Prezența buzunarelor parodontale a căror adâncime este măsurată pentru a determina severitatea pierderii de atașament.

Examenul clinic urmărește să determine sănătatea parodontală a fiecărui pacient, precum și interogarea factorilor de risc parodontali.

O evaluare cu raze X completează această examinare. Evaluează gradul de pierdere osoasă în jurul dinților și arată prezența focurilor infecțioase la rădăcinile dinților.

Uneori sunt necesare teste suplimentare: teste bacteriologice și biochimice.

La sfârșitul consultației, se întocmește un diagnostic și un plan de tratament.

Tratamentele  parodontologice – PARODONTOLOGIE – Bolile parodontale

Obiectivele tratamentului sunt :

• refacerea sănătății parodontală
  • menținere acestei stări de sănătate pe termen lung

Fazele clasice ale tratamentului parodontal includ:

1.Instrucțiuni pentru igiena orală in parodontologie

Primul pas în tratamentele parodontale este de a preda o tehnică de periaj și de a prescrie pentru fiecare pacient instrumentele adecvate: peria de dinți, ața dentară, periile interdentare sunt utilizate în mod convențional. Cooperarea pacientului este esențială, deoarece acumularea plăcii dentare este zilnică. Când se face un diagnostic de boală parodontală, este necesară obținerea și menținerea rezultatelor tratamentului, pentru a avea o igienă orală foarte riguroasă. Periatul corect combinat cu decalarea și suprafața profesională poate preveni unele forme de boală parodontală și poate opri progresia gingivitei.

2.Detartrajul și tratamentul suprafeței radiculare in parodontologie

Detartrajul și tratamentul suprafețelor rădăcinilor constă într-un tratament atent al rădăcinii pentru a îndepărta tartrul și placa – în special în buzunarele gingivale sau parodontale – și netezirea suprafeței radiculare. Aceasta este mult mai atentă decât detartrajul sau lustruirea convențională a dinților. Acest tratament necesită uneori mai mult de o ședință. Poate fi efectuat sub anestezie locală. Acest tratament este indicat pentru majoritatea pacienților. Reduce inflamația și sângerarea gingiilor, scade adâncimea buzunarelor parodontale.

Scopul acestui tratament este de a provoca o reaplicare între gingie și suprafețele rădăcinii expuse anterior. Se elimină astfel buzunarele parodontale. Se recomandă înlăturarea simultană a factorilor de retenție a plăcii dentare (carii, marginile umpluturilor …).

Acest tratament poate fi suficient pentru a stabiliza starea parodontală în forme precoce sau moderate ale bolii.

3.Chirurgii parodontale

După ce a predat o tehnică de igienă orală adecvată și a făcut detartrajul și tratamentul suprafeței radiculare, medicul parodontolog reevaluează starea parodontală. Când buzunarele parodontale persistă, când gingia este prea mare (prezența unor buzunare false) sau retrasă, este necesar să se continue tratamentul cu o fază chirurgicală (intervenții chirurgicale parodontale)

Scopul procedurilor chirurgicale in parodontologie este:

• Oferă acces și vizibilitate pentru a elimina bacteriile și tartrul care persistă în buzunare parodontale și de-a lungul rădăcinilor dinților. Remodelarea osoasă poate fi asociată. În prezența parodontitei moderate și avansate, în special la nivelul molarilor (care au mai multe rădăcini) acest tratament este de obicei necesar.
  • Scade adâncimea buzunarelor parodontale și oferă osului alveolar (osul care înconjoară dinții) un contur favorabil sănătății parodontale.
  • Reparați sau regenerați osul pierdut în timpul bolii. În acest caz, sunt folosite materiale de umplere osoasă, derivați celulari sau membrane de regenerare. Indicațiile pentru aceste tehnici sunt specifice și depind de anatomia pierderii osoase.

Chirurgiile parodontale se efectuează sub anestezie locală, o prescripție medicală și un sfat postoperator sunt date de către medic. O programare de urmărire este necesară după 8-15 zile pentru a îndepărta suturile plasate la sfârșitul procedurii pentru a repoziționa gingia și a controla vindecarea.

ÎNTREȚINERE PERIODONTALĂ – Bolile parodontale

Bolile parodontale combină prezența bacteriilor patogene, agresive, susceptibilității individuale și a factorilor de risc sistemici, consumul de tutun și factori locali care promovează acumularea plăcii.

La sfârșitul tratamentului activ, etiologic, al bolilor parodontale, este esențial să urmați o întreținere profesională regulată.

Scopul întreținerii este de a preveni reapariția bolilor parodontale.

Monitorizarea face parte din tratamentul parodontitei și ajută la susținerea rezultatelor terapeutice. O persoană care a dezvoltat o boală parodontală prezintă un risc de recurență dacă placa și calculii nu sunt îndepărtați în mod regulat și dacă periajul este insuficient. În plus, în ciuda periajului bun, se găsesc foarte des depozite la scară.

Prin urmare, întreținerea este crucială. La fiecare întâlnire, medicul efectuează un control de sănătate orala si evaluează si in cele din urma corectează tehnica de periaj. Trebuie să se efectueze o decalare completă urmată de lustruire. Frecvența vizitelor este adaptată la starea parodontală a fiecărui pacient, la capacitatea sa de a elimina placa dentară .Frecvența medie se stabilește între o vizită trimestrială și semestrială.

FUMATUL ȘI BOLILE PARODONTALE – PARODONTOLOGIE – Bolile parodontale

Tutunul este un factor de risc recunoscut în dezvoltarea și evoluția bolilor parodontale.

Mecanismul de acțiune al tutunului este legat de numeroasele sale componente dăunătoare, în special nicotina. Mecanismele de apărare împotriva bacteriilor sunt modificate. Vascularizarea gingiei este redusă. De asemenea, tutunul provoacă pierderi osoase, care se manifestă cel mai mult la incisivii maxilei.

Pacienții fumători răspund mai puțin favorabil la tratamentele parodontale (mai ales dacă fumatul este important).

Tutunul este ceva pe care medicul parodontolog nu îl poate controla. El trebuie să țină cont de acest lucru în stabilirea diagnosticului, a planului de tratament și a prognosticului său. Pacientul trebuie să fie informat cu privire la acest factor de risc și la beneficiile încetării fumatului.